"تفویض اختیار اثربخش"
یک مدیر کار آمد باید امور را به گونهای سازمان دهد که خودش فقط به موضوعات عمده بپردازد و بتواند نتایج درخشانی بهوجود آورد (پیتر دراکر).
شما اگر وقت کافی داشته باشید میتوانید وظایف مدیریتی را به خوبی انجام دهید، یعنی تا زمانیکه تا حد امکان وظایف و مسئولیتها را واگذار نکنید، وقتی برای مدیریت را نخواهید داشت.
اغلب مدیران درگیر جزییات میشوند و وقت و زمان خود را صرف کارهایی میکنند که افراد زیر مجموعه آن ها هم میتوانند به خوبی آن کارها را انجام دهند. باید وقت و زمان یک مدیر صرف کارهایی گردد که فقط و فقط توسط خودش قابل انجام است.
با تفویض اختیار قادر خواهید بود دامنه کاری خود را از کارهایی که میتوانید انجام دهید به کارهایی که میتوانید مدیریت و کنترل کنید گسترش دهید و نتایجی به دست آورید که بیشتر از هر عامل دیگری تعیین کننده درآمد، موقعیت شغلی و رضایت مندی فردی شما از شغلتان است.
واگذاری کارها شما را قادر میسازد تا توانایی و لیاقت افراد زیردستتان را نیز ارتقاء داده و استعداد انسانی آن ها را شکوفا کنید. برای مثال فرض کنید تصمیم گرفته اید محصول جدیدی را تولید کنید، از یکی از کارکنان میخواهید که مسئولیت این کار را به عهده بگیرد. به این صورت کارمند شما این فرصت را به دست میآورد نظری در فرآیند تغییر داشته باشد و در عین حال میآموزد چگونه کار را برنامهریزی کند، همکاری دیگران را به دست آورد، احساس مسئولیت کند و در حیطه فعالیت های مدیریتی تجربه کسب نماید.
تفویض اختیار میتواند سرعت سازمان شمارا به سمت چابکی ببرد و اگر تکرار شود در دفعات بعد میتواند سودآوری بیشتری برای سازمان شما داشته باشد. امروزه سود درفروش بیشتر و جذب پول بیشتر از مردم نیست، بخش اعظم این بازیِ سود دقیقاً برعکس شده است. هرچقدر از یک مرحله کاری به بعد یا از یک زمان مشخصی هزینهها را حذف کنید، بخش هزینههای حذف شده همان سود شما میگردد که این اقدام به کمک تفویض اختیار قابل اجرا است.
هرچند که آموختن تفویض وظایف نیازمند تمرین و ممارست است، اما نتایج و فواید این مهار،ت ارزش وقت گذاشتن و صرف انرژی که شما برای آموختن آن صرف میکنید را خواهد داشت.
آنچه در دوره آموزشی "تفویض اختیار اثربخش" خواهیم آموخت:
- اختیار، مسئولیت، پاسخگویی و تفویض اختیار
- مزایا و دلایل اهمیت تفویض اختیار به کارکنان
- بهانههای مدیران برای عدم تفویض اختیار
- اصول، ارکان، سطوح و سلسله مراحل تفویض اختیار
- یادگیری مهارت تفویض اختیار و چه مواقعی باید تفویض اختیار کنیم؟
- روش صحیح محوّل کردن کارها در سازمان و چهار پایه تفویض اختیار (چهار الف)
- نکتههای کلیدی برای اثربخش بودن واگذارکردن امور به کارکنان
- نکتههای کلیدی برای تشخیص مناسبترین فرد برای تفویض اختیار
- موانع تفویض اختیار و خطاهای تفویض اختیار
همراه با
نویسنده مشاور و و مدرّس دورههای آموزشی توسعه مهارتهای مدیریتی
دارای سابقه تدریس در بیش از 110 دانشگاه، مرکز آموزش عالی، انستیتو، نهاد، سازمان، شرکت و موسسه آموزشی
هماهنگی جهت برگزاری دوره آموزشی "تفویض اختیار اثربخش"
09122137144